Felles for dem er at de er utviklet i Norge. Men de har også to andre viktige ting til felles.
- Tjenestene er bygget opp rundt brukerens behov. De skal ikke selge eiernes ideer, de skal løse dine og mine problemer.
- Eierne av tjenestene har investert i design. Ikke design som i et lekkert utseende, men design som en metode for å skape tjenester som skaper verdi for brukerne, gevinst for eierne og er teknologisk gjennomførbare.
Det eierne får igjen for investeringen, er selvbetjente løsninger som tåler en støyt og skaper verdi.
500.000 brukere, 25 ansatte
Antall henvendelser til Nav har eksplodert, men for de aller fleste har det fremdeles bare vært å logge inn, svare på noen spørsmål og trykke “Send”. Norske Whereby gikk fra 50.000 til 500.000 daglige brukere på to uker, men trenger fremdeles ikke flere enn 25 ansatte.
«Dersom brukernes behov blir ivaretatt helt fra starten, får du et brukervennlig produkt som ikke krever mye opplæring og oppfølging», sier Julie Elise Hauge, designer i Confrere.
Løs problemer, ikke selg idéer
Mange av gründerbedriftene vi møter på Sørlandet sliter med å få apper, ideer og tjenester til å ta av og vokse. Det mange av sliterne har til felles, er at de ikke designer for brukerne sine. De designer for det de tror brukerne trenger, og for å selge ideene sine.
Det vi ser hos dem som får det til, er at de bruker designmetode til å bli kjent med brukernes behov. De designer for det de vet brukerne trenger, og for å løse brukernes problemer.
Dette bør du gjøre nå
Så hva bør bedrifter, investorer og eiere på Sørlandet gjøre nå?
- Lær av hvor lett det var å invitere til videokonferanse og sende inn meldekort til Nav.
- Invester tid i å bli kjent med brukerne, så reduserer du risikoen for å lage produkter som ingen bruker.
- Invester i design for å lage tjenester og produkter som er selvbetjente, ukompliserte og som hjelper folk å løse problemer de faktisk har.
Sørlandet har mer enn nok av gode ideer. Men jobben nå er å jobbe og investere smart. Invester og design for å løse brukernes problemer, ikke for å selge ideene dine.