Vi tester designsprinter med Arendalsuka – dag 1

November 14, 2016

Sprintmetoden til Google er ideell for å lage og teste prototyper raskt - vi prøver den sammen med Arendalsuka. Dag 1 – vi finner mål og ideer. 

Arendalsuka er Norges viktigste politiske møteplass med 600 politiske debatter og arrangementer på en uke.

Gjestene forteller at programmet er uoversiktlig, og gjør det vanskelig å finne interessante arrangementer. Derfor ba Arendalsuka oss om å designe en bedre visning av programmet på arendalsuka.no.

Vi ville la brukerne teste det nye designet raskt, for å få tilbakemeldinger fra dem som skal bruke programmet. Dessuten ville vi designe sammen med kunden, ikke for kunden. Da kan kunden også bidra med ideer, og vi slipper lange runder med utkast og tilbakemeldinger.

Design, bygg og test på fem dager

Vi tok utgangspunkt i sprintmetoden til Google, en måte å løse vanskelige problemer på fem dager.

  • Dag 1: Sett mål for prosjektet

  • Dag 2: Skap ideer

  • Dag 3: Velg ideer og sy det sammen til et konsept

  • Dag 4: Bygg en prototype

  • Dag 5: Test prototypen

Sett mål

Siden kunden allerede hadde et mål – “alle finner noe de har lyst til å gå på” – gikk vi rett på dag 2. Siden dette ikke er et veldig stort prosjekt, slo vi sammen dag 2 og 3 til en workshop.


På den første dagen deltok Helle og Camilla fra Arendalsuka, og Ståle og Alexander fra Innoventi. På fire timer klarte vi dette:

  • Bestemme målgrupper

  • Lage kart over veien til målet - hvordan finner gjesten et arrangement hun har lyst til å besøke?

  • Lage et grovt utkast til design

Finn målgrupper

Arendalsuka har to typer gjester: “proff” og “lokal”.

  • Den proffe gjesten er på jobb på arendalsuka, og velger arrangementer etter tema. Hun kommer utenbysfra, og overnatter i byen.   

  • Den lokale gjesten overnatter ikke, og velger arrangementer etter tid. Hva foregår nå? Hva foregår på torsdag når jeg har fri?

Tegn et kart for brukerens vei til målet

Kartet gir oss oversikt over hvordan gjesten får høre om og velger arrangement. Da kan vi se hva annet enn nettstedet vi må ta hensyn til, som sosiale medier og trykksaker. Kartet over viser hvordan journalisten Siri ender opp med å høre på en debatt. De grønne prikkene viser hvilke kontaktpunkter arendalsuka eier, og hvilke vi skal endre i denne omgang. Litt rotete, men bra nok.

Tegn raske skisser, velg de beste ideene

Alle tegnet utkast hver for seg, så hang vi de opp og evaluerte dem. Vi satte klistremerker på ideen vi hadde mest tro på.

Designet er foreløpig en samling gule lapper og notater. De beste ideen blir merket med grønne klistremerker. Nok til at vi som jobber med prosjektet forstår det, og nok til å bygge den første prototypen.

SIik organiserer vi oss

  • Helle fra Arendalsuka er prosjekteier, så hun har siste ordet. Slik blir det letter å ta avgjørelser.
  • Alexander fra Innoventi leder workshopen, passer på tiden, og sørger for at alle har det de trenger.
  • Alle de involverte har like stor rett til å komme med ideer.

Dette utstyret brukte vi

  • Et rom

  • Penner (tynne sprit-tusjer er best)

  • Post it-lapper, gjerne den brede typen

  • Papir

  • Teip

Dette lærte vi

  • Det er gøy

  • Vi brukte minimalt med tid på å forberede design før presentasjon

  • Det gikk overraskende fort å skape mange ideer

  • Vi kunne sortert ideene litt bedre før vi begynner med prototypen

  • Brede post it-lapper er omtrent like stor som en vanlig smarttelefon

Neste steg er å bygge en prototyp, for å sjekke om det nye designet gjør det lettere å velge arrangement etter tema (den proffe gjesten) og tid (den lokale gjesten).

P.S. Ruter Kollektivtrafikk i Oslo bruker også designsprinter. Vel verdt å bruke et kvarter på!